Salgs- og leveringsbetingelser
Simas Filters A/S, december 2024
1. Indledning
1.1. Simas Filters A/S benævnes "Sælger" og den direkte hos Sælger købende kunde benævnes "Køber". Sælger og Køber benævnes under et "Parter" eller "Parterne".
1.2. Disse salgs- og leveringsbetingelser er gældende for al samhandel mellem Parterne i tillæg til og forud for Almindelige Betingelser 92 (NL92), og hvis montage Almindelige Betingelser NLM94, medmindre Parterne ved udtrykkelig aftale, helt eller delvist, har aftalt andet.
1.3. Salgs- og leveringsbetingelserne gælder for både Sælgers salg af varer og for Sælgers øvrige ydelser i form af service- og montagearbejde, i det omfang disse ikke er fraveget ved skriftlig aftale mellem Parterne.
2. Tilbud
2.1. Afgivne tilbud er baseret på de på tilbudstidspunktet gældende forhold, og Sælgeren forbeholder sig ret til efterfølgende regulering, hvis forholdene ændrer sig. Som eksempler på sådanne forhold kan nævnes priser på råvarer, halvfabrikata, forsikringspræmier, toldtariffer, afgifter af enhver art og øvrige omkostninger. Såfremt disse priser m.v. beregnet i danske kroner stiger efter tilbudstidspunktet, er Sælgeren berettiget til at forhøje prisen tilsvarende.
2.2. Sælgeren påtager sig ikke ansvar for eventuelle fejl i tilbud og medsendt informationsmateriale.
3. Ordebekræftelse
3.1. Endelig aftale om levering af varer eller ydelser foreligger først på det tidspunkt, hvor køber har modtaget Sælgers skriftlige ordrebekræftelse og eller modtaget faktura og kun dette er bindende.
3.2. Såfremt Køber ikke straks gør skriftlige indsigelser over for en fremsendt ordrebekræftelse og eller faktura, er aftale indgået på baggrund af de i ordrebekræftelsen og eller fakturaen angivne vilkår.
3.3. Såfremt ordrer er baseret på Købers favoritliste på kundeportalen, har køber ansvar for at kontrollere, at de indeholdte filtre er korrekte og svarer til kundens lokationer og anlæg.
4. Priser
4.1. Alle priser på kundeportalen er eksklusive moms, gebyrer og forsendelsesomkostninger, som kan variere. Priser vist på webshoppen er i overensstemmelse med Købers gældende aftale(r) med Sælger. De viste priser kan ikke overdrages, og de gælder kun for nye køb.
4.2. Vi tager forbehold for eventuelle fejl i de angivne priser. Desuden forbeholder vi os ret til at ændre i priserne uden forudgående samtykke.
4.3. I kundecentret kan Køber finde fakturaer til tidligere indkøbte og leverede varer.
5. Levering
5.1. Sælger kan først oplyse den forventede leveringsdato efter modtagelse af ordren og bekræftet levering fra vores leverandører. Dette gælder dog ikke ved køb af lagervarer. Det kan forekomme, at en vare, der stod til at være på lager, da Køber bestilte, er midlertidigt udsolgt og derfor skal bestilles hjem fra leverandøren.
5.2. Ordren afsendes først, når alle varer er på lager, medmindre dellevering er aftalt. Sælger leverer også til lande udenfor Danmark og EU. Dette kan være forbundet med specielle dokumentationskrav eller forsendelses-omkostninger, som vil blive udspecificeret på fakturaen.
5.3. Varerne anses for solgt til levering ab Sælgers fabrik eller lager. Sælgeren sørger for varens videretransport for Købers regning og risiko.
5.4. Transportforsikring tegnes kun på Købers instruktion og da for Købers regning. Emballage faktureres separat.
6. Reklamation ved og ansvar for forsinkelse
6.1. Sælger vil, så snart denne bliver bekendt med, at der vil indtræde forsinkelse, underrette Køber herom.
6.2. Sælger er alene ansvarlig for forsinkelse, såfremt forsinkelsen skyldes grov forsømmelse fra Sælgerens side.
6.3. Køber skal reklamere skriftligt straks ved konstatering af forsinkelse, idet Køber ellers mister ethvert krav som følge af forsinkelsen.
6.4. Køberen er ikke berettiget til at hæve handlen, medmindre denne skriftligt ved aftalens indgåelse har betinget sig opfyldelse nøjagtig til en bestemt tid.
7. Overlevering
7.1. Overlevering finder sted, når anlægget er leveret, og monteringsarbejdet er afsluttet.
7.2. Køber forpligter sig til at stille en underskriftsberettiget til rådighed for overleveringsforretning inden for 1-3 dage. I forbindelse med overleveringsforretningen udarbejdes liste over eventuelle mangler, som Sælger skal udbedre inden for 14 dage. Når disse mangler er udbedret, er overleveringen endelig afsluttet.
7.3. Efter godkendt overleveringsforretning kan Køber kun påberåbe sig skjulte mangler, som ikke kunne påvises ved overleveringen. Sælger forbeholder sig ret til løbende overlevering når arbejdet består af flere selvstændige anlæg.
8. Returvarer
8.1. Varer tages ikke retur uden forudgående aftale, tillige fratrækkes 10% af fakturabeløbet eksklusive moms i ekspeditionsomkostninger. Returnering skal ske franco Sælgers lager. Emballage tages ikke retur.
9. Betaling
9.1. Betaling sker i henhold til den fremsendte faktura, medmindre der foreligger anden skriftlig aftale med Sælger.
9.2. Forudbetaling kan undtagelsesvist ske ved overførsel til Sælgers bankkonto, som fremgår af Sælgers information til Købere og leverandører.
9.3. Medmindre andet er aftalt, er købesummen forfalden til betaling senest løbende måned + 14 dage netto. Køber er uberettiget til helt eller delvist at tilbageholde betaling, medmindre dette er godkendt af Sælgeren. Betaling anses sket ved Sælgers modtagelse af beløbet. Ved betaling efter forfaldstid beregnes rente med 2% pr. påbegyndt måned.
9.4. Hvor den solgte vares pris er kalkuleret efter udenlandsk valuta, tages der forbehold for kursudsving på betalingsdagen, idet kursudsving +/- 2% vil medføre korrektion i fakturaprisen, såfremt udsvinget overstiger DKK 100,00.
9.5. Såfremt betaling ikke er sket senest 30 dage efter forfaldsdato, er Sælger endvidere berettiget til at hæve den pågældende aftale såvel som andre indgåede aftaler med Køber uden varsel samt berettiget til at rejse erstatningskrav mod Køber i anledning heraf.
10. Ejendomsforbehold
10.1. Sælger forbeholder sig ejendomsretten til det solgte, indtil hele købesummen med tillæg af påløbne omkostninger er betalt til Sælger.
10.2. Såfremt varen er solgt med henblik på senere at skulle indbygges i eller sammenføjes med andre genstande omfattes det solgte ikke af ejendomsforbeholdet, når indbygningen eller sammenføjningen har fundet sted.
11. Reklamation vedrørende mangler
11.1. Køber skal straks ved levering gennemgå og kontrollere varerne for at sikre sig, at disse er mangelfri. Reklamationer over mangler, der er eller burde have været opdaget ved en sådan kontrol, skal fremsættes skriftligt og straks inden 8 dage efter levering.
11.2. Ved øvrige mangler, herunder mangler ved service eller montageydelser, skal der reklameres straks manglen opdages. Ved enhver reklamation over mangler skal reklamationen indeholde en redegørelse for manglens beskaffenhed.
11.3. Såfremt Køber har opdaget eller burde have opdaget manglen, og såfremt denne ikke reklamerer som anført, kan manglen ikke senere gøres gældende.
12. Afhjælpning
12.1. Sælgeren påtager sig i 12 måneder fra leveringen at afhjælpe fabrikationsfejl. Sælgers forpligtelse er begrænset til ombytning af defekte dele, medens andre omkostninger i forbindelse med afhjælpning, herunder bl.a. arbejdsløn er Sælgeren uvedkommende.
12.2. Afhjælpningsretten bortfalder, såfremt det leverede er forkert monteret, mangelfuldt vedligeholdt eller forkert behandlet. Det er en forudsætning for Sælgerens afhjælpningsforpligtelse, at Køber omgående kontakter Sælgeren, når en mangel forligger. Ved teknisk vejledning af Køber tages forbehold for mangelfulde eller misvisende oplysninger fra Køber.
12.3. Udbedring af mangler udføres efter Sælgers valg direkte hos Køber eller hos Sælger. Foretages reklamationsarbejder hos Sælger er Køber forpligtet til for egen regning at levere henholdsvis afhente de reklamationsberettigede varer hos Sælger. Sælger dækker ikke Købers eventuelle driftstab i udbedringsperioden.
13. Ansvarsbegrænsning ved forsinkelse, mangler og force majeure
13.1. Et erstatningskrav over for Sælger kan ikke overstige fakturabeløbet for den solgte genstand eller den leverede ydelse (eksklusive moms, fragtomkostninger og lignende beløb). Dette gælder uanset på hvilket retligt grundlag erstatningskravet gøres gældende (forsinkelse, mangler m.v.). Sælger hæfter ikke for driftstab, avancetab, tab i anledning af dækningskøb, tab af goodwill eller andre indirekte tab i anledning af aftalen, herunder indirekte tab, der opstår som følge af forsinkelser eller mangler ved det solgte eller den leverede ydelse.
13.2. Følgende force majeure omstændigheder medfører ansvarsfrihed for Sælger, såfremt de forhindrer aftalens opfyldelse eller gør opfyldelsen urimelig byrdefuld: Arbejdskonflikt og enhver anden omstændighed, som Parterne ikke er herrer over, såsom brand, krig, mobilisering eller uforudsete militærindkaldelser af tilsvarende omfang, rekvirering, beslaglæggelse, valutarestriktioner, oprør og uroligheder, mangel på transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner af drivkraft samt mangler ved eller forsinkelse af leverancer fra underleverandører, som skyldes nogen af de i dette punkt nævnte omstændigheder.
13.3. Omstændigheder som nævnt, der var indtruffet inden tilbuddets afgivelse/aftalens indgåelse, medfører kun ansvarsfrihed, såfremt deres indflydelse på aftalens opfyldelse ikke kunne forudses på dette tidspunkt. Det påhviler Sælger uden ugrundet ophold skriftligt at underrette køber, dersom der indtræffer force majeure omstændigheder.
14. Produktansvar
14.1. Sælger er kun ansvarlig for produktansvar med hensyn til leverede produkter og reservedele, i det omfang et sådant ansvar følger af ufravigelig lovgivning, og at Sælgers ansvar herfor ikke lovligt måtte være begrænset. Herudover påtager Sælger sig intet produktansvar.
14.2. Sælgers ansvar kan ikke samlet overstige et beløb på DKK 10.000.000.
14.3. I den udstrækning Sælger måtte blive pålagt ansvar over for tredjemand, er Køber forpligtet til at holde os skadesløs i samme omfang, som vores ansvar er begrænset i henhold til denne bestemmelse.
14.4. Sælger hæfter aldrig for driftstab, avancetab eller andet indirekte tab.
15. Markedsføring
15.1. Ved godkendelse af nærværende salg- og leveringsbetingelser accepterer Køber, at Sælger markedsfører sine produkter via e-mail til de af køber oplyste e-mailadresser. Købers e-mailadresser vil ikke blive videregivet til tredjemand, medmindre det indgår som en del af en konkret aftale om fx levering via en distributør.
15.2. Der vil udelukkende blive udsendt information, som omhandler relevante produkter i forhold til indkøbte filtrer hos Sælger. Der udsendes maksimalt to nyhedsbreve om måneden, og modtageren kan til enhver tid afmelde sig. Ved problemer med afmelding er Køber velkommen til at skrive til mail@simasfilters.dk. Se i øvrigt Sælgers Cookie og persondatapolitik på www.simasfilters.dk.
16. Værneting
16.1. Enhver tvist, der måtte opstå mellem Parterne skal afgøres ved Sælgers værneting, Retten i Randers.
16.2. Er Parterne enige om, at tvisten skal afgøres ved voldgift, skal tvisten afgøres endeligt efter dansk ret ved voldgift i henhold til ”Regler for behandling af sager ved Den Almindelige Voldgiftsret i Danmark”. Voldgiftsretten nedsættes i Randers, Danmark.
16.3. Enhver aftale Parterne imellem er undergivet dansk ret, og hvor andet ikke er anført, gælder dansk rets almindelige regler i Parternes indbyrdes forhold. Dansk ret finder anvendelse uanset om lovvalgsregler måtte henvise til udenlandsk ret.